Bu yazımızda Sosyal Medyada Like/Dislike Etkisi konusunu ele alacağız. Sosyal medya platformlarında güçlü bir etkiye sahip olan beğenme ya da beğenmeme butonları, tek bir harf dahi yazmadan yahut ta tıklama gerçekleştirmeden, diğer insanların paylaşım ile alakalı onayını veya onayı olmadığını bildirmeye yarayan iletişim şekli olarak tanımlanmaktadır. Sosyal medya platformlarının adeta birer parçası konumunda görünmektedir.
Tüm sosyal medya platformları ve dijital dünyadaki bazı internet siteleri, ziyaretçi, takipçi ya da abone adı altındaki misafirlerinin ya herhangi bir gönderi ya içerik ya da ürün hakkında etkileşime dair hislerini belirtmeleri üstüne görüş beyan etmelerine izin vermek adına tasarlanmış düğmelere Like ile Disklike “beğen ile beğenme” düğmeleri kullanılmaktadır.
Tavsiye Etmenin Gücü
Facebook, Instagram, Youtube ya da LinkedIn gibi sosyal medya platformlarında beğeni düğmelerine tıklayan insanlar, inceledikleri ya da okudukları bir içeriği yararlı bulduklarını bu vesile ile göstermektedir. Sunulan ürüne dair doğruların ve gerçeğin yansıtılmasını, gönderinin sağlıklı olduğunu desteklemek maksadı ile de beğeni tuşu aktif olarak kullanılmaktadır.
Beğenme butonu, aslında bir nevi tavsiye sistemi ile de örtüşmektedir. Memnun kalınan bir ürünün ya da mekanın diğer insanlarla etkileşimde tavsiye edilip övülmesi ve insanların da yönlendirilip aynı deneyimi yaşamalarını sağlamak gibi bir tavsiye içermektedir. Oldukça basit olarak tasarlanan bu temel özellik, aslında şimdiye değin oluşturulmuş en güçlü çevrimiçi araçtır.
Like Dislike Tarihçesi
30 Ekim 2007 senesinde FriendFeed tarafından ilk örnekleri sunulan beğenme butonu, sanal alemde yaygınlaşmaya ve tanınır bir hale gelmeye başladı. 10 Ağustos 2009 senesinde FriendFeed, Facebook sosyal medya platformu tarafından satın alınması ile bu sosyal yapının sistemine entegre edildi.
Facebook sistemine “thumbs up” olarak tasarlanan ve onay manasına gelen bir el işareti şeklinde tasarımla sisteme yerleştirildi. İlk zamanlar bunun bir yıldız yahut ta artı işareti olması tartışılsa da, 9 Şubat 2009 senesinde beğeni butonu olarak ve harika anlamı ifadesi ile tanıtımı yapıldı. 2016 senesi Mayıs ayında ise Facebook, insanın duygularını ifade edebileceği yeni tepkiler de tanıtıldı.
Youtube sosyal medya platformu ise 2010 senesinde geçiş yaptığı beğenme ile beğenmeme butonları ile yıldız temel tabanlı bir derecelendirme sistemine geçmekteydi. Sistemdeki videolar bir ila beş arası bir yıldızla değerlendirilmekteydi. 2012 senesinde ise like ve dislike butonlarına geçişi gerçekleştirdi. Instagram ise beğeni düğmesini bir kalp çeklinde gerçekleştirmektedir. Twitter sosyal medya organı da, retweet işlevinin yanına favori gibi beğeni özellikli yıldız düğme işlevlerin gerçekleştirildiği düğmeden 2015 senesi Kasım ayında kalp sembolüne geçildi.
Sosyal Medya Üstündeki Etkisi
İlk tasarlandığında bu butonların oluşturduğu etki gücünün bu denli yüksek olacağının tasarlanıp tasarlanmadığı bilinmezliğini korumaktadır. Günümüz dijital dünyasında veri, dünyanın en değerli hazinesi konumuna yükselmektedir. Beğeni ya da beğenmeme butonları da bu verileri fazlası ile karşılamaktadır. En hızlı ve etkili veri toplama kaynağını oluşturmaktadır.
2015 senesinde Cambridge ile Stanford üniversiteleri, bir araştırmaya imza atmışlardı. Sosyal medya kullanıcıları verileri sayesinde kullanıcıların kişisel özelliklerini ve tercihlerini hem en doğru hem de güçlü bir şekilde tespitine dair çalışma yayımlandı. Üçüncü şahısların kişisel verilere erişimine izin veren bir ortam nedeni ile bir dizi skandalların patlak vermesini sağlayan bu çalışma sonrası, sosyal medya platformu yöneticilerinin kişisel verilerin güvenliği ve gizliliği politikasını değiştirme gibi bir değişikliğe gitmişti.
Araştırmanın konusunu ise, Facebook sosyal medya platformunda beğeni verilerinin kişisel özellikleri tespitinde ne kadar faydalı olacağı üzerineydi. Çalışma, çok az bir veri ile inanılmaz boyutlarda kullanılan algoritma sayesinde kişisel tercihlerin tespitine imkan vermekteydi. Sadece on beğeni verisi, kullanıcı hakkında sosyal medya algoritmasına iş arkadaşından daha fazla ve doğru tanıma imkanı vermekteydi. Yüz elli beğeni verisi ise yakın akrabalardan daha fazla tanınırlığı temin etmekteydi. Bu durum da, müşterileri ile alakalı kişisel deneyimleri ve etkileşimi sağlamak isteyen şirketlerin iştahını kabartmaktaydı.
Related Posts
Dijital Pazarlamayı Metaverse ile Harmanlamak
Dijital Pazarlamayı Metaverse ile Harmanlamak Bu yazımızda...
Sosyal Medya Ajansı Nedir? Nasıl Çalışır?
Sosyal medya ajansı, firmaların sosyal medya platformlarında tanıtılması,...